LANDSKAP DI TAMAN CHINA

LANDSKAP DI TAMAN CHINA



              

Taman (Cendiakawan) Cina atau suatu tempat untuk sendirian atau masyarakat merenung kepada alam semula jadi. Untuk dianggapkan asli, sesebuah taman seharusnya dibinakan dan dirancangkan dengan tujuh belas elemen yang penting:

1)  berhampiran dengan rumah 
2)  kecil 
3)  berdinding
4)  bahagian-bahagian individu kecil
5)  tidak simetri 
6)  pelbagai jenis perhubungan spatial
7)  seni bina 
8)  Batu
9)  Air
10) Pokok
11) Tumbuhan
12) Skulptur
13) jie jing (pemandangan dipinjam)
14) loceng chime
15) penunu setanggi
16) Inskripsi
17) kegunaan feng shui untuk memilih tapak.





ELEMEN LANDSKAP KEJUR YANG WUJUD


Batu
Batu berhiasan, kadang-kadang diistilah batu cendikiawan Cina, digunakan untuk tujuan kestrukturan dan keskulpturan. The sculptural batu Taihu adalah terutamanya dianugerahkan kerana ia mewakili kebijaksanaan dan immortality, dan hanya procurable dari Tasik Tai, hanya berasa di barat Suzhou. Sewaktu wangsa Song, mereka adalah benda-benda yang termahal dalam empayar. Batu-batu seperti itu, digabungkan dengan batang air dan kolam, membentukkan asas pelan taman. Perkataan Cina untuk lanskap, shan shui, secar harfiah bermakna "gunung dan air" sedangkan suatu frasa umum untuk membuat taman bermakna "menggali kolam dan piling gunung".

Air
Taman Cina biasanya mencirikan sebuah kolam pusat dan beberapa sungai offshooting. Kelembutan air offsets the solidity batu, sementara juga bertindak untuk mencerminkan langit yang sentiasa berubah di atas. Ikan emas, ikan kap, dan itik mandarin adalah tiga dari fauna yang terumum dibesarkan. Pemandangan adalah indah, sekitarannya adalah sunyi dan sejuk, landskapnya adalah hebat. Adanya juga pekong yang cantik, rumah rehat dan jambatan pendek.

Seni bina 
Seni bina sebuah taman terdiri dari astaka untuk pelbagai tujuan, laluan jalan kaki, dan dinding bahagian luar dan dalam. Dinding-dinding mempunyai muka pintu berbentuk bulan dan tingkap kecil; dalam bentuk pasu.

Laluan kaki
Laluan jalan kaki sebuah Taman Sarjana Cina mungkin termasuk corak-corak asli atau hanya tanah tergantung pada kekayaan dan misi pemilik. Kebanyakan taman Cina mempunyai padang bola sepak bersambung ke merek untuk hiburan pemilik. Ini tidak jarang kerana aspek keunikannya.

Hiasan
Hiasan terdiri dari calligraphy diukir pada batuk atau dinding, dan tingkap lattice. Sesetengah tingkap mempunyai bentuk berlainan benda seperti epal, pears, bulatan, pentagon dsb.


ELEMEN LANDSKAP LEMBUT YANG WUJUD

Bamboo - digunakan dalam setiap taman adat china
Lotus - digunakan untuk menandakan kesucian
Flowering plum - sesuatu aspek yang terpenting pada sesebuah taman China oleh kerana mewakili pembaharuan semula dan kekuatan wasiat.
Bunga kekwa - digunakan untuk menandakan keindahan serta mencetuskan keberanian untuk melakukan sesuatu hidup yang natural
Bunga peoni - melambangkan kekayaan
pokok pain - melambangkan ketabahan dan ketinggian martabat sesuatu.


CONTOH LANDSKAP TAMAN CHINA

                                         



              


contoh landskap di china




Catatan popular daripada blog ini

LANDSKAP TAMAN JEPUN

KONKRIT DALAM SENI BINA